Anne Alnæs' studentpris 2024 ble vunnet av Halala Latif fra KMD ved UiB
Anne Alnæs’ studentpris 2024
Seks masteroppgaver konkurrerte i år om Anne Alnæs’ studentpris. Halala Latif fra Fakultet for Kunst, Musikk og Design, Universitetet i Bergen gikk av med seieren med masteroppgaven «STORE overganger for små barn».
Vi gratulerer og ønsker alle som i år har gjort seg fortjent til mastergraden lykke til videre!
Kriterier
Alle studentmedlemmer i NIL som i inneværende år har levert og bestått masteroppgave ved UiB, KHiO eller tilsvarende skole i utlandet, med spesialisering i interiørarkitektur eller møbeldesign, kan delta ved å sende inn masteroppgaven.
Vurderingskriterier
Det legges vekt på at oppgaven bidrar til å fremme interiørarkitektur og/eller møbeldesign på et høyt kvalitativt nivå. Prosjektene skal eksemplifisere god design. God design innebærer at problemstillingene er godt formulert, at funksjoner er grundig analysert og at løsningene er av høy estetisk kvalitet. I tillegg vil juryen bedømme kvalitet på tegninger og presentasjonsteknikk.
Juryens begrunnelse
Vi er stolte over å tildele Anne Alnæs’ studentpris 2024 til en kandidat med et prosjekt som på en utmerket måte adresserer problemstillingen: Hvordan skape et læringsmiljø som forbedrer overgangen fra barnehage til skole? Prosjektet tar for seg de betydelige utfordringene knyttet til overgangen og tilpasningsprosessen som førsteklassingene må gjennomgå.
Det er tydelig at kandidaten har gjennomført grundige analyser og fulgt en god designprosess. Prosjektet er organisert etter de typiske fasene en interiørarkitekt er involvert i, nemlig mulighetsstudie, skisseprosjekt, forprosjekt og detaljprosjekt. Denne strukturerte tilnærmingen gir en helhetlig forståelse for designkonseptets utvikling fra idé til ferdigstillelse – og demonstrerer en dyp forståelse for hvordan interiørløsninger gradvis formes gjennom hvert trinn av prosjektet.
Et av de mest spesielle aspektene ved prosjektet er bruken av ulike metoder for datainnsamling. Kandidaten har utført observasjoner ved forskjellige skoler med varierte pedagogiske tilnærminger, både i Norge og i Afrika, og har således fått innsikt i kontrasterende læringsmiljøer. Ved å involvere barna direkte gjennom spørreundersøkelser, har kandidaten oppnådd verdifull innsikt i deres preferanser og behov, noe som ytterligere beriker prosjektets relevans og anvendelighet.
I mulighetsstudien er det gjennomført en grundig utforskning av ulike layouter og romplasseringer for å finne den mest hensiktsmessige og funksjonelle løsningen.
Dette har resultert i et design som ikke bare er funksjonelt, men også av høy estetisk kvalitet. Løsningene er flerfunksjonelle og tilpasset ulike aktiviteter, noe som sikrer at barnas varierte behov ivaretas på forskjellige tidspunkt.
Gjennom en helhetlig tilnærming til design og planlegging viser prosjektet hvordan man kan skape læringsmiljøer som oppmuntrer til utforskning, samarbeid og individuell utvikling. Ved å integrere prinsipper fra barnehagepedagogikk i skolemiljøet, demonstrerer kandidaten hvordan disse løsningene kan bidra til en mer sømløs overgangsprosess og en mer engasjerende læringsopplevelse for elever i deres tidlige skoleår.
Presentasjonen av løsningene er utført med høy kvalitet både på tegninger og i presentasjonsteknikk. Det helhetlige og meget godt gjennomførte prosjektet belyser viktigheten av å skape læringsmiljøer som både inspirerer til lek og fremmer læring, og dermed gjør overgangen fra barnehage til skole bedre for alle involverte.
Vi gratulerer vinneren med en velfortjent pris og takker for et inspirerende bidrag til fremtidens læringsmiljøer.
Vinnerprosjektet: STORE overganger for små barn av Halala Latif
Prosjektet «STORE overganger for små barn» er en mulighetsstudie tar for seg utfordringene knyttet til overgangen fra barnehage til skole, og den tilpasningsprosessen som førsteklassingene står overfor. Selv om lover, regler og anbefalinger understreker betydningen av lek som en sentral del av barns skolehverdag, er virkeligheten ofte preget av tradisjonelle klasseromsmiljøer som mangler inspirasjon og farge, og som fremhever disiplinære strukturer heller enn å stimulere til læring og lek.
I dette prosjektet søker jeg å demonstrere hvordan klasserom og fellesområder på skolen kan utformes for å imøtekomme elevenes behov, og gjøre overgangen fra barnehagemiljøet lettere. Gjennom en helhetlig tilnærming til design og planlegging tar jeg sikte på å skape læringsmiljøer som oppmuntrer til utforskning, samarbeid og individuell utvikling. Ved å integrere prinsipper fra barnehagepedagogikk i skolemiljøet, ønsker jeg å bidra til en mer sømløs overgangsprosess og en mer engasjerende læringsopplevelse for elever i deres tidlige skoleår.
Problemstilling
Hvordan kan interiørarkitektur bidra til å skape et læringsmiljø som forbedrer overgangen fra barnehage til skole?
Forskningsspørsmål/Sub.spørsmål:
- Hvordan kan innredningen i klasserommet støtte og fremheve læring gjennom lek?
- Hvordan kan vi integrere elementer fra barnehageinnredningen i klasseromsmiljøet?
Filer
Les et kort sammendrag, lenke
Sammendrag plansjer, lenke
Komplett masteroppgave, lenke
Prisen er opprettet til ære for professor i interiørarkitektur, Anne Alnæs, SHKS, som døde i 2003. Les mer om Anne Alnæs' studentpris