Bakgrunn
Produksjonen av NILs årbok koster, og til å dekke kostnadene selger vi annonser til aktuelle leverandører. Vi bruker dyktige selgere fra egne medlemsrekker til å jobbe med annonsørene. Arbeidet koordineres av en selgerleder som i tillegg jobber med utforming av invitasjonene og at kvaliteten på salgsarbeidet skal stå i forhold til årboken. Invitasjoner til potensielle annonsører sendes ut digitalt av selgerleder.
Årboken er viktig
Viktigheten av årboken kan ikke overdrives. Både som dokumentasjon på de beste prosjektene utført av medlemmene, og som dokumentasjon på bredden i type oppdrag og den høye kvaliteten våre medlemmer tilfører.
Dokumentasjon
Det eneste mediet som over tid dokumenterer utviklingen innen interiørarkitektur og møbeldesign. Den viser også de lange utviklingslinjene i interiører – annonsene i årboken er også en del av dette bildet.
Norsk Kulturråd bevilget i november 2016 kr. 200 000,- til registrering av innholdet i NILs årbøker for perioden 1988-2016, på fagartikkel-, prosjekt- og skribentnivå, i NAL-bibliotekets artikkeldatabase (tidligere ARKDOK). Prosjektet er sluttført. NIL finansierte 50% av prosjektet med egne midler.
De nyere utgavene blir registrert etter hvert som de utgis, dette finansieres i sin helhet av NIL.
Profileringsverktøy
Årboken er sammen med nettsidene NILs viktigste ansikt utad. Årbøkene trykkes opp i ca. 3000 eksemplarer som fordeles på NILs medlemmer og faste abonnenter, men hovedsakelig sendes til eksterne mottakere på navn, deriblant offentlige og private byggherrer, kommuner og fylkeskommuner, statlige etater, eiendomsselskaper, entreprenører, arkitektkontorer, alle norske ambassader i utlandet, bibliotek, utdanningsinstitusjoner, massemedia - og andre relevante faggrupper.
NILs årbok nå også på nett: https://interiorogmobler.no/
Fra og med 2020 presenteres innholdet i årboken på egen nettside. Alt innhold er tilgjengelig for alle, er søkbart og man kan laste ned og dele artikler og prosjektpresentasjoner på forskjellige plattformer.