NIL-profil september 2013: Karianne Solem
Den gamle Østbanebygningen er under totalrenovering og bak de fredete fasadene er NSBs gamle kontorlokaler blitt forvandlet til hotell med en moderne og urban atmosfære. Interiørarkitekt MNIL Karianne Solem har jobbet med innredningen av Comfort Hotel Grand Central sammen med MNAL Lars Helling og arkitekt Jan Slang mens hun var ansatt hos Lars Helling Arkitekter AS.
Hotellet har totalt 170 hotellrom, hvorav 113 er forskjellige. Seks av disse er suiter med utsikt mot fjorden og operabygget. Husarkitekt for prosjektet har vært Mellbye arkitektur interiør AS. – Den opprinnelige bygningen fra 1880-tallet er u-formet og en ny fløy med hotellrom ble bygget inn i u-formen forteller Solem.
En korridor, et rom rundt Kristiania Pub, et trapperom og det store direksjonsrommet er fredet. I det gamle direksjonsrommet, med tekstiltapeter og original belistning ble løsningen å trekke innredningen inn i rommet i respekt for den opprinnelige rombehandligen og for tydelig å vise forskjellen på gammelt og nytt. Rommet er blitt en av suitene i det nye hotellet. Tilpasningen av nytt i gammelt bød på utfordringer.
– Rommene har stor variasjon i form, størrelse og utførelse, forteller interiørarkitekten. I enkelte rom endte vi med tre ulike gulvnivåer og i andre rom utnyttet vi den enorme takhøyden og laget hems.
Kontakten med antikvariske myndigheter gikk gjennom husarkitekten, men interiørkonseptet ble avklart med arkitekt og oppdragsgiver. Etter at området rundt Østbanehallen ble ryddet opp var gårdeiers intensjon å forandre det opprinnelige kontorbygget til et bygg med liv døgnet rundt. Interiørarkitektene ønsket å skape et hotell med en god atmosfære i et erverdig bygg med mange bygningsmessige kvaliteter. - Interørkonseptet var i begynnelsen inspirert av New York og Soho, men etterhvert gjenspeilet det mer og mer Oslos urbane liv. Kunstneren Ariel McMillion ble engasjert til utsmykning av hotellrommene og Solem synes samarbeidet var fruktbart.
– Han var opptatt av å skape en helhet i hotellets atmosfære. Hun synes det var spennende å følge prosjektet og oppdage opprinnelige kvaliteter som ble hentet frem og gitt ny fokus. – Gamle teglvegger og bygningsmessige konstruksjoner ga spennende omgivelser for de nye innredningene med moderne formspråk. Solem ønsker å utforme interiør i samspill med byggets arkitektur.
– Jeg er opptatt av identiteten til ethvert prosjekt. Materialitet, form og romfølelse skal til sammen gi en ramme som skaper den riktige atmosfæren i bygget. Vi som interiørarkitekter må også utfordre, være litt frekke og skape overraskende innslag. På Comfort Hotel Grand Central henger alt sammen. Musikken, kunsten, holdningen og menneskene som jobber der. Slik skaper man den rette avslappende stemningen på hotellet.
Karianne Solem har jobbet som interiørarkitekt siden hun var ferdig med sin master-diplom i Firenze i 2003. Hun har undervist i interiørarkitektur og design i Italia og Bangkok og arbeidet på et arkitekturstudio i Firenze. Der sto hun for innredningen og arkitektoniske detaljer i private residenser og Vinslott i Napa Valley. I Norge har hun jobbet hovedsaklig med hotellinnredning og er nå ansatt hos Romlaboratoriet AS.
Hvilket prosjekt jobber du med nå?
Renovering av en hotellfløy med 104 rom på Radisson Blu Park Hotel Fornebu. Hotellet er fra 60-tallet og ligger i fantastiske omgivelser tett på stranden og de nye næringsbyggene på Fornebu. Bygget er ominnredet i flere omganger, sist på 90-tallet og har et stort arkitektonisk potensiale. Jeg gleder meg til fortsettelsen med resterende hotellrom, restaurant, lobby og kurs-og konferanseområde.
Har noen internasjonale prosjekter inspirert deg i ditt faglige virke?
Jeg lar meg lett begeistre av alt nytt og spennende. Ren form til kompleks arkitektur. Men det må gi meg rush, jeg må kjenne det i magen. Etter å ha bodd i Firenze i mange år setter jeg enorm pris på byens arkitektur, skulptur- og kunsthistorie. Jeg vender stadig tilbake til denne byen for å hente inspirasjon og påfyll.
Har du et spesielt forhold til norske produkter?
Nasjonalitet har ingen begrensinger for å skape den riktige romfølelsen, men klart det er ønskelig å bruke norsk design der det lar seg gjøre. Må bli litt flinkere på det området kanskje!
Når du tenker tilbake – hva burde det vært mer av i utdanningen din ?
Jeg tok utdannelse i Firenze og professorene der var naturligvis opptatt av arkitekturhistorie og bygningsvern. Jeg opplevde at både de og håndverkere jeg samarbeidet med etter endt utdanning hadde en stor faglig stolthet og integritet som kanskje mangler litt i Norge. Selv om utdannelsen min ga god variasjon kunne jeg imidlertid tenkt meg og hatt muligheten til å leke meg enda mer. Det er i studietiden man får utspilt kreativiteten maksimalt uten at oppdragsgiverne blander seg for mye.
Har du mye kontakt med fagmiljøet?
Jeg har benyttet meg av NILs kurs i riktig prissetting og kan anbefale det for alle som driver for seg selv! Jeg deltok også på NILs fagdag, men jeg synes dessverre ikke alt innholdet var interessant nok i forhold til faglig utvikling. I Romlaboratoriet har vi en ettermiddag i måneden med faglig påfyll hvor vi på skift bestemmer innholdet. Det gir stor variasjon og er veldig inspirerende!
Hva er din yndlingsdings?
Jeg våkner sammen med min Nespresso kaffemaskin hver morgen.