NIL-profil april 2011: Steinar Hindenes

Steinar Hindenes har arbeidet med produktdesign siden han gikk ut av Kunsthøgskolen i Bergen i 1979.  Han og kompanjong Petter Knudsen er aktuelle med  møbelserien ”Nord” for produsent VAD.  Møbelserien mottok Merket for god design på årets Designdag.  Hindenes har i tillegg en 20% stilling som professor 2 ved KhiB.

Hva jobber du med nå?

Møbler til ulike bruksarealer i Kulturhuset USF her i Bergen.  Jeg driver designfelleskapet  Knudsen & Hindenes sammen med Petter Knudsen på USF Verftet i Bergen.  Vi startet sammen våren 2009 og fikk i samme år et oppdrag fra kulturhuset om å tegne nye møbler i forbindelse med en rehabilitering. Kulturhuset USF er en stiftelse som holder til i gammel fabrikk og leier ut atelier og kontorer for kunstnere, designere, filmfolk og andre i kreative bransjer.  Huset inneholder blant annet kafè, jazzklubb, cinematek, kino og blackbox-scene.  Vi er nå i et tett samarbeid om utvikling av møblene med den svenske produsenten Offecct.   Ellers ønsker møbelprodusenten VAD å videreutvikle møbelkolleksjonen ”Nord”, og vi jobber også med  en klokke og et bord for Norman Copenhagen og lamper for Tradition og Northern Lighting.   

Hvilke internasjonale eller nasjonale prosjekter eller produkter har inspirert deg mest?

Da vil jeg si  Den Norske Opera i Oslo. Bygget er et eksempel på ny arkitektur jeg blir glad av.  Jeg beundrer det totale uttrykket som omfatter alt fra beliggenheten ved havet og mulighet for å benytte taket som uterom til innvendig detaljering med enkle, men sterke virkemidler.  Det er nennsomt og fint gjort.

Har du et spesielt forhold til norske produkter? 

Jeg hadde praksis hos Ingemar Relling en sommer og han viste meg den originale Siesta stolen som var trukket i seildukstoff og opprinnelig tenkt som terassestol.   Skandia stolen til Hans Bratterud  kjente jeg til allerede da jeg studerte og stolen ”Ekstrem” tegnet av  Terje Ekstrøm er rar og flott.  

Ved siden av disse var jeg som student og er fortsatt en stor beundrer av danske Poul Kjærholm.      Han er egentlig en generasjon etter Scandinavian design og har et mer kontinentalt  uttrykk med bruk av stål.  Jeg  har veldig sans for hans måte å bruke materialer og form på.

Når du tenker tilbake – hva burde det vært mer av i utdanningen din ?

Kunnskap om materialenes egenskaper, designfilosofi  og  -teori.  Jeg hadde dessuten ønsket meg et markedsbasert kurs som vi nå har på KhiB. Der stiller studentene med egen stand på møbelmessen i Stockholm. En del av kurset er å planlegge stand, pressemateriell, møte produsenter, kjøpere og brukere.  Dette gir studentene kompetanse for det virkelige livet de skal ut i som profesjonell.

Hvilket av prosjektene du har lagt inn i NIL-basen er du mest stolt av?

Tidligere jobbet jeg sammen med professor Dave Vikøren i Circus Design og  vi designet i 1991 Jazz Collection til Kulturhuset USF da det åpnet.  Produsent er Fora Form.  Jeg er også stolt av Nord-kolleksjonen for VAD utviklet sammen med Petter Knudsen.  Ledelsen i VAD tok kontakt med ønske om å utvikle et moderne møbel i furu, og stol og bord ble lansert på møbelmessen i Stockholm i februar i år.  Vi jobber nå med en sofa.

I hvor stor grad opplever du at NIL’s aktiviteter er relevante for deg?

Som produktdesigner møter en andre faglige problemstillinger enn interiørarkitekter og det har stor betydning for designerne i NIL å vite at de har en organisasjon i ryggen som tar vare på våre rettigheter med tanke på kontrakter og juridiske spørsmål. 

Hva er din yndlingsdings?

Vinyl / LP-plater med pappcover.  Jeg har siden jeg var gutt og syklet rundt med Bergens Tidene kjøpt vinylplater og gjør det fremdeles.  Det finnes en butikk i Bergen som har litt utvalg, men ellers handler jeg på Ebay.

Kaja Geiran