Temps de Flors - Antic Cinema Modern
Interiørarkitekt MNIL Eili Frøholm Olsen og blomsterdesigner Marianne Leren samarbeider tverrfaglig om installasjoner og utstillingskunst, og deltok sammen med spanske elektrikere i den store blomsterfestivalen “Temps de Flors” i Girona, nord for Barcelona i 2017. Med nærmere 150 utstillere hadde festivalen 300 000 besøkende, og ble i 2011 kåret av National Geographic som et av verdens topp ti destinasjoner. Sommeren 2016 var duoen på researchtur til Girona, og falt for stedet som de senere søkte om å få delta med i festivalens 62. år. Det fikk de, og slik startet arbeidet med installasjonen til Gironas gamle kino, Antic Cinema Modern, som har stått ubrukt etter at den brant i 1988.
Frøholm og Leren jobber med prosjekter der forholdet mellom interiør og natur utfordres. Med konseptet tid ønsket de å understreke kontrastene i den gamle kinosalen; død – levende, eksteriør – interiør, åpen – stengt, status quo – utvikling, lys – mørke, konstruksjon/arkitektur – natur, stillhet – uttrykk
To installasjoner ble utviklet for å fremme dialog mellom nevnte kontraster. Med kinoens eksisterende arkitektur som bakteppe utviklet duoen et svevende hovedelement av skårede bambusrør på 4x4 meter spent opp i de gamle rustne bjelkene. Om dagen spilte sol, vind og regn en rolle i verket med å lage skygger på bakken og lyd i bambusen, om kvelden tok "soluret" form som kinoens lysekrone og projiserte igjen liv i rommet ved å kaste skygger på veggene.
På restene av filmlerrettet fikk kinoens gamle røde løper nytt liv i samspill med evighetsblomst; introduksjonen av resirkulerte materialer og naturlige elementer understreket møte mellom arkitektur og natur, og hadde som mål å vise respekt både for naturen, og historien av bygget.
I inngangspartiet ble en gammel skrivemaskin koblet opp til en moderne laptop og prosjektor, og publikum oppfordret til å ta del i verket ved å skrive et ord. Ideen var å utforske konseptet tid videre via den teknologiske utviklingen; fra skrivemaskinen til # og selfies, men ingenting ble en så tydelig målestokk som publikum selv. Foreldre som ville vise barna sine sin gamle kino, et minnerikt sted, endte også opp med å vise dem hvordan en skrivemaskin virker… Prosjektet ble passende gitt navnet #AraGirona, som betyr #NåGirona, fordi hvert menneske fikk sin opplevelse, hvert bilde og hver # var et produkt av øyeblikket.