Zappa Dagligvarekjede
Zappa er en nysatsing fra Safarikjeden, en 100m2 dagligvarebutikk, med åpningstider på hverdager utenom vanlig åpningstid, samt søn- og helligdager. Zappa-butikkene skal lokaliseres i Bergensregionen, men ikke ha visuell tilknyting til Safaributikkene. Første Zappa- butikk åpnet på Vestkanten, Loddefjord i Bergen, sommeren 2010. De to neste butikkene åpnet i høst, hhv. på Knarvik og Fantoft.
Konvensjonene innen visuell kommunikasjon i handelsbransjen er at billige produkt og butikker skal se billige ut, som ein kontrast til det mer eksklusive og dyre. Zappa er en liten kjede, som skiller seg vesentlig fra disse etablerte konvensjonene. Det er brukt en «Tri-color-kombinasjon » i identitetselementene. Fargene er ren gul, varm grønn og bringebær-rød. Zappabutikkene skal være et trivelig rom som subjektivt hever standarden på omgivelsene . Den sterke og samstemte fargebruken er full av energi som skal generere en hyggelig handleatmosfære.
Zappa har brukt sin egen kundegruppe som en del av profilen. Karakterene er et tverrsnitt av alle aldersgrupper man kan treffe på butikken en søndags ettermiddag. Profilelementene består av matelementer, håndtegninger av varer og handlelister som er knyttet opp mot de ulike karakterene.