Møbelarkitektur - tilbake til naturen

Arkitektnytt nr. 08/2014

I mange år har både arkitekturfaget og møbeldesignfaget hatt mye fokus på ny teknologi og nye, spennende materialer som har gitt designerne enorme muligheter innenfor formgivning.

 

 

Et eksempel er da plasten gjorde sitt inntog. Den revolusjonerte på mange måter møbelindustrien og måten å tenke form på. En av de første industrielt produserte plaststolene var DSW av Ray og Charles Eames, som ble tegnet i 1948.

I 2014 lever vi i en verden hvor vi er i ferd med å drukne i søppel. Temperaturen på jorden stiger.  Det finnes flak av plastpartikler «større enn Texas» som flyter rundt i havet. Dette har ført til en større bevissthet hos arkitekter og møbeldesignere om hvordan opprinnelse, tilvirkning og bruk av materialer påvirker miljøet rundt oss. Bruk av naturmaterialer, kortreiste materialer og bærekraftig anvendelse av disse øker.

Fagområdene arkitektur og møbeldesign har, i hvert fall i Nord-Europa, det til felles at de har gått tilbake til å benytte heltre i arbeidene sine.

For å kunne anvende heltre på best mulig måte i arkitektur og møbeldesign, er det forståelsen av materialet, grunnleggende håndverk, nedarvet kunnskap og evnen til å konstruere som gjelder. Lar man i tillegg gammelt håndverk og gammel kunnskap møte ny teknologi og ny kunnskap, vil det kunne gi nye og uante muligheter.

Generelt er interessen for å bruke treverk økende hos nordiske formgivere. For miljøet er dette gode nyheter. I fremtiden blir det kanskje slik at når stolen eller bordet ikke lenger kan brukes, kaster vi det i flisekutteren eller i peisen. Fra jord er du kommet til jord skal du bli.

 

Morten Skjærpe Knarrum

Styremedlem i NIL, møbeldesigner MNIL

Foto: Montag AS