Oppsummering fra samhandlingsmøte mellom NAL, NIL og NLA 10.12.2014 om ny felles organisasjon
Deltakere
Alle 3 styrer deltok, inklusive daglige ledere.
NAL: Kim Skaara, Per Morten Ekerhovd, Rose Marie Steinsvik, Gudmund Hoel, Michael Lommertz, Per Anda, Anette Helstad og adm dir. Pål Stephensen.
Leder av NALs fagavdeling, Petter N. Haug, deltok under presentasjonene.
NIL: Siv Senneset, Benedicte Arentz, Terese Simonsen, Torunn Petersen og daglig leder Mona Lise Lien.
NLA: Aase M. Hørsdal, Rainer Stange, Lene Stenersen, Kjersti Vallevik Håbjørg, Ann-Kjersti Johnsen, Mads Engh Juel og daglig leder Marit Hovi.
Øyvind Sørbrøden var prosessleder.
Presentasjon / innledende informasjon
NIL, NLA og NALs daglige ledere orienterte om status i sine respektive organisasjoner. Petter N. Haug presenterte fra rapporten til samarbeidsprosjektet Norges Arkitekters arbeidsgruppe 2: Det faglige potensialet i ny felles organisasjon, informerte om de faglige fellesområdene som eksisterer mellom organisasjonene i dag, samt om virksomheten i NALs fagavdeling.
Sammendrag fra gruppearbeid 1 - Muligheter
1. Større tverrfaglig arena - respons på økende tverrfaglige miljøer i bransjen
2. Bedre synlighet og tydeligere stemme utad - aktiv deltakelse i samfunnsdebatten
3. Større slagkraft i politisk påvirkningsarbeid - arkitekturpolitikk
4. Felles kompetanseutvikling - generalister og spesialister
5. Samhandling i utdanningen - koordinering mellom skolene
5. Samle ressurser - økt effektivitet
6. Større representativitet - flere medlemmer - mer fordelaktige medlemstilbud
7. Tilrettelegge for morgendagens arkitekter med "hybrid" utdannelse og bakgrunn
8. Styrke arkitektfagenes rolle og innflytelse - "ta tilbake" viktige arbeidsoppgaver
9. Styrke lokalforeningene - tverrfaglige styrer sikrer større bredde i aktiviteter
Viktigste strategiske satsinger om 10 år:
• FAG + SYN - styrke fagligheten og synligheten
• Kompetanseutvikling og deltakelse i samfunnsdebatten
"Det handler om å spille hverandre gode"
Sammendrag fra gruppearbeid 2 - Utfordringer
1. Sikre likeverd mellom fagdisiplinene - representativitet som gjenspeiler medlemsmassen
2. Effektivisering - sammenslåing av tre administrasjoner
3. Velge navn/identitet/profil - "alle skal kjenne seg igjen"
4. Styrke samarbeidet mellom lokalforeningene og organisasjonen sentralt
5. Ulik økonomi og ressurser inn i ny org - alt inn i en felles pott
6. Høyere kontingent for noen - formidle nye fordeler for medlemmene og faget
7. Nye profesjonstitler
8. Sikre frivillighetsarbeidet i en større konstellasjon - ivareta fellesskapsfølelsen
Innspill til prosessen frem mot årsmøter og uravstemning:
God og involverende prosess - forankring hos tillitsvalgte
Felles kommunikasjon - formidle fordelene og mulighetene
Konklusjon
Alle tre styrer hadde separate avsluttende møter.
Alle vedtok å fortsette samarbeidet med mål om å etablere en ny felles organisasjon, med følgende tilleggskommentarer:
NLA: • forbehold om støtte i kontaktutvalgsmøte
• revurdere navn/profil
• se nærmere på kontingent/økonomi
• felles saksfremlegg til årsmøtet
• årsmøte 18. april 2015
NIL: • behov for justeringer i beslutningsunderlaget
• identitet/navn må gjenspeile mangfold og evt nye fagdisipliner
• fokus på faget og fagdisiplinene
• få med lokalforeningene
• god representativitet
• landsmøte 25. april 2015
NAL: • en organisasjon - ikke partnerskapsmodell
• tuftes på likeverd
• representativitet må gjenspeile medlemsmassen
• utvidet styringsgruppe - to fra hver org
• ekstern hjelp til å finne best egnet navn/profil
• kortfattet beslutningsunderlag til årsmøtene
• representantskapsmøte 8. mai 2015
Det utarbeides en felles kunngjøring etter møtet.
Forpliktende intensjonsavtale oppdateres og signeres
Dette referatet legges ut nettsidene og gjøres tilgjengelig for medlemmene
Kim Skaara Siv Senneset Aase M. Hørsdal NAL NIL NLA