SMI: Norsk design er en sårt tiltrengt vekstnæring
Temanotat nr. 1 fra Samarbeidsrådet for møbel- og interiørdesign (SMI)
Norske designere, produsenter, organisasjoner og utdanninger har samlet kreftene for å fremme norsk møbel- og interiørbransje hjemme og ute i verden. I dag lanserte vi fem begrunnelser for å satse – og fem konkrete tiltak.
– Samtidig som vi ser en reduksjon i olje- og gasseksport, ser vi at eksport av norske ferdigvarer øker, sa Jan Christian Vestre da han åpnet frokostmøtet til Samarbeidsrådet for møbel- og interiørdesign (SMI) på DOGA 9. desember.
Vestre er administrerende direktør i utemøbelprodusenten Vestre AS, og leder av SMI. Anledningen var lanseringen av notatet «Design- og merkevaredrevet ferdigvareindustri – En vekstnæring for Norge».
– I en tid der omstilling er viktig, er det gledelig å se at hele feltet kommer sammen for å utløse potensialet i norsk møbel- og designbransje. Tallene er tydelige: Norsk design representerer en stor vekstnæring, sier Trude Gomnæs Ugelstad, administrerende direktør ved Norsk design- og arkitektursenter DOGA.