Fra lokal til sentral godkjenning - DiBK ber om innspill ifbm realkompetanse
Ill. foto: Ole Walter Jacobsen

Fra lokal til sentral godkjenning - DiBK ber om innspill ifbm realkompetanse

DiBK ber byggenæringen om innspill til å forbedre kompetansekravene for ordningen med sentral godkjenning.

 

I etterkant av endringer i byggesaksforskriften 1.1.2016 varslet næringen om utilsiktede negative konsekvenser av endringene.

- Vi ønsker innspill fra byggenæringen for å forbedre og utvikle kompetansekravene for ordningen med sentral godkjenning, sier direktør Morten Lie i Direktoratet for byggkvalitet.

Metode for vurdering av realkompetanse

- Vi har blant annet bedt byggenæringen om innspill på hvordan vi kan etablere en konkret, effektiv og forutsigbar vurdering av realkompetanse. Aktuelle spørsmål er hvilke elementer som skal inngå i realkompetanse i de ulike tiltaksklassene, hvilke kriterier som bør legges til grunn for å vurdere om realkompetansene er relevant for ulike godkjenningsområder, samt hvordan realkompetanse skal dokumenteres, sier Lie.

DiBK har også bedt om innspill på forslag til utdanningskrav og praksislengde for de ulike tiltaksklassene og hvilke arbeidsoppgaver som skal stilles som krav til de enkelte tiltaksklasser.

Innspill fra hele næringen

BNL skal samle innspill fra hele bygge- og anleggsnæringen før 15. november.

- Vi ser frem til arbeidet som vil starte opp etter ferien. Det vil bli en krevende oppgave, og vi er avhengig av medvirkning fra de øvrige organisasjonene i byggenæringen, slik at vi sammen kan levere et best mulig forslag til DiBK. Dette vil vi ta initiativ til, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.

- Vi skal bruke innspillene til å vurdere om endringer i forskrift og veiledning eller informasjonstiltak kan løse utfordringene rundt kompetansekravene for sentral godkjenning, sier direktør Morten Lie.

Endringer i veiledningen

Parallelt arbeider DiBK med flere tiltak for å løse utfordringene rundt kompetansekravene.

- 1. juli kommer det endringer i veiledningen til byggesaksforskriften som klargjør hvordan relevant praksis før endt utdanning skal vurderes. TEK17-arbeidet har også lagt stor vekt på forbedret struktur og klarere forhold mellom lov og forskrift med ytelseskrav og veileder, sier fungerende avdelingsdirektør Jørn-Roar Follum, i DiBK.

http://www.dibk.no/no/Om_oss/Arkiv/Nyhetsarkiv/dibk-ber-naringen-om-innspill/