Interiør og bærekraft

Arkitek

tnytt nr. 08/2015

Det flommer over av lett salgbare og trendy interiører i de mange interiørmagasinene som er til salgs. Man skal preges av hva som er «in» og hva som er «ut». Ditt image er ikke bare det du har på deg, hva du spiser og hva du interesserer deg for, men også hvordan du har det innredet der du bor og der du jobber.

Klesbransjen er ikke lenger alene om å skifte trend - oftere og oftere. Det «trendy» interiøret får kortere og kortere levetid før en ny trend kommer og tar over. Funksjonsfriske innredninger rives og erstattes av et mer tidsriktig interiør – fordi det skal være attraktivt og salgbart. Vi ser et økt forbruk, og en tendens som er lite bærekraftig.

Produsentene vil at man skal fristes til å kjøpe noe nytt. Man skal overbevises om at en enkel retouch med overflatebehandling magisk skaper den rette stemningen – om du bare har de kuleste effektene fiffig plassert, like naturlig som den nyeste coffeetable-boken på det lave salongbordet.

Fristelsene er ofte fragmenterte, men det krever et trenet øye for å oppnå at et produkt eller et materiale skal komme til sin rett i en ny sammenheng. Oppdateringer av interiører uten en helhetlig plan blir sjelden som forventet.

Interiørarkitekten har naturligvis ikke som mål å plukke den hotteste sofaen i markedet i september 2015 for sin oppdragsgiver. Da kan man heller få hjelp av en stylist eller en interiørkonsulent, som spesialiserer seg på dekor og produktplasseringer. Vi skal imidlertid bidra til å lage helhetlige interiører tilpasset behov og krav, som samtidig fremstår som attraktive – på tross av trend. God innvendig arkitektur består heller ikke bare av overflater og produkter. Det handler også om å håndtere og koordinere blant annet klimakrav, lysforhold, akustikk og universell utforming - og la dette smelte umerkelig inn i et godt konsept.

Vi som til daglig jobber i den profesjonelle delen av bransjen, preges også av denne higen etter stadig nye farge- og materialsammensetninger som skal matche trendbildet for sesongen. Men en god interiørarkitekt skal kunne bruke et «ut-materiale» og utfordre hvordan vi oppfatter kvaliteten ved å sette det inn i nye sammensetninger, og gi det et mer tidløst og varig resultat.

I våre prosjekter dreier det seg ofte om det spesialdesignede interiøret som er unikt for det særskilte prosjektet. Her vil vi gjøre våre oppdragsgivere en tjeneste ved å redesigne, gjenbruke, rehabilitere med nennsomhet og bruke tilgjengelige og lokale materialer i våre design.

Tidligere har bærekraft ofte vært sterkt knyttet til energibruk, mens materialbruk har kommet i andre rekke. Nå som materialbruk har kommet i større fokus, har bærekraft endelig blitt noe vi interiørarkitekter også kan jobbe aktivt med. I tillegg til å velge lokale, fornybare ressurser og materialer, må man også se på mengder – hva kan vi kutte ned på og allikevel oppnå ønsket resultat?

Ikke minst dreier det seg om å tenke helhetlig. Hvor lang levetid skal innredningen ha? Når levetiden er kravsatt til flere tiår i et prosjekt, gjelder det også å utforme miljøene slik at de ikke, på grunn av design kombinert med materialbruk, etter kort tid oppfattes som utdaterte.

Ny og gjerne norsk produktdesign av god kvalitet skal vi selvfølgelig også bruke i våre prosjekter. Norske designere har gitt norsk design et formidabelt løft de siste årene og designet møbler og produkter som har gitt mangt et interiør særpreg og ekstra kvalitet. Problematikken oppstår når innkjøp er klatting på dårlige utgangspunkt, når innkjøpene er for hyppige og når kvaliteten ikke står til forventningene.  

Best resultat oppnås når interiørarkitekten kommer tidlig inn i prosessen og får mulighet til å lage en helhetlig, bærekraftig og langsiktig plan for interiøret - innenfor gitte rammer. På den måten får oppdragsgiver maksimalt ut av samarbeidet med en profesjonell interiørarkitekt.

 

Torunn Petersen

Styremedlem i NIL, interiørarkitekt MNIL