Scandic Hotel. Nedre Elvehavn, Trondheim. Resepsjon.

Utgangspunktet for prosjektet var at interiøret skulle gjenspeile både arkitektoniske og driftsmessige visjoner. Et nært samspill med byggets arkitekt, Pir2 arkitekter, og Scandic Hotell sin ledelse var viktig for å definere kriteriene som skulle smelte sammen til et konkret interiør.

Det første, og kanskje det viktigste inntrykket en hotellgjest får av hotellet er mottagelsen i resepsjonen. En naturlig konsekvens for oss var å unngå den tradisjonelle høye skranken som resepsjonisten sitter ”bak”, og i stedet finne et format som virker inkluderende. Vi valgte å la diskens arbeidsplate med høyde på 90 cm være det toneangivende formatet som skulle gå helt ut til diskfronten. Den lave diskhøyden forsterker også rommets høye arkitektoniske uttrykk, samtidig som den signaliserer hotellets visjoner.

 Spisesal og konferanse serviceavdelingen er lokalisert på et ”platå” 2 etasjer over resepsjonen.

Romopplevelsen defineres av et nesten kubisk rom som strekker seg 5 etasjer opp og avsluttes med et glass tak. Et kjernespørsmål var å finne frem til et visuelt uttrykk som forholder seg til det menneskelige formatet. Prinsippet ble å formgi elementene slik at de skulle kommunisere mer med gulvplanet enn med de høye veggene. Sofaer som danner visuell skille mellom de ytre gangsonene langs vegger og bespisningsområdet ute på gulvet har horisontale hovedformer med lette ”seilformede” ryggstøtter trukket et stykke inn fra sitteputens bakre kant. Skjermvegger i konferanse servicedisken er formet som kjeglesegment for å unngå parallellitet med veggene. I sitteområdet er det lagt et teppe for å gi en lunere akustisk opplevelse.

Kategorier

Prosjektleder

Asle Heggset

NIL-medarbeidere

Foto

Asle Heggset