Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet
//nil.no/sites/default/files/imagecache/portfolio_440/medlemmer/nil3845/img_3371.jpg Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet
Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet
//nil.no/sites/default/files/imagecache/portfolio_440/medlemmer/nil3845/img_3381-edit.jpg Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet
Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet
//nil.no/sites/default/files/imagecache/portfolio_440/medlemmer/nil3845/img_3328-edit.jpg Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet
Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet
//nil.no/sites/default/files/imagecache/portfolio_440/medlemmer/nil3845/img_3335.jpg Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet
Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet
//nil.no/sites/default/files/imagecache/portfolio_440/medlemmer/nil3845/img_3339-edit.jpg Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet
Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet
//nil.no/sites/default/files/imagecache/portfolio_440/medlemmer/nil3845/img_3369.jpg Oasen Kjøpesenter, ombygging, interiør og identitet

Oasen Kjøpesenter

Oppdragsgiver
Vital Eiendom AS
Interiørarkitekt
Fotografer
Daniel Clements
Prosjektansvarlig
Bente Irminger ( Interiørarkitekt MNIL)
Hans Martin Aambøe ( Arkitekt MNAL)

Oasen var Norges første innebygde handlesenter, og ble åpnet i 1971. Det har gjennom årene fått flere påbygg og blitt oppusset og oppgradert, men uten en gjennomgående helhetlig plan.

Vi har fått i oppdrag fra Vital Eiendom å ”bygge” Oasens identitet ved hjelp av materialbruk, farger, grafisk utforming, skilting, løse elementer og belysning.
Første byggetrinn ble ferdig høsten 2009, og trinn to var ferdig sommeren 2010. I forbindelse med opprustingen av Oasen har vi hatt muligheter til å innfri ønsker og behov fra brukere og leietakere. Senteret skulle være oversiktlig, imøtekommende, skape gode møteplasser og  gi muligheter for kultur og underholdning. Planløsningen skulle være oversiktlig med en miks av brede korridorer/gater og åpne plasser.

Rundt rulltrappen på torget, som er Oasens hjerte og møteplass, er det bygget opp et lite amfi. Her har vi plass til både barn, unge og voksne. Vi har lagt vekt på bruk av sunne og miljøvennlige materialer. Materialbruken er gjennomtenkt med hensyn til enkelt vedlikehold, og må også kunne tåle tidens tann. Vi har brukt naturmaterialer som stein, tre ( en miks av bøk, bjørk, eik og ask) og aluminium og glass. På gulvet ligger det Brasiliansk skifer i 2 ulike størrelser. På torget er det store fliser på 100 x 100 cm, og i gatene er det benyttet fallende lengder på 40 x 60 cm. Det er brukt to ulike farger, grå og multicolor (som er miks av varme/ gylne fargetoner) Det er benyttet skifer på gulvet, både fordi det er et slitesterkt materiale, og fordi det kan gi inntrykk av utvendige gater og torg. Oasen har store tak med overlys over torgene, som understreker virkningen av ute-opplevelser. I gangene er det brukt spilehimling i lys lakkert aluminium. Himlingen er løftet, og butikkåpningene er blitt høyere, slik at det skapes en mer luftig følelse. Belysningen ligger mellom spilene. I hver ende av tekstilgaten, plasser med overlys, er det i tillegg store nedhengte pendler.  På torgene er fargene lyse, nesten hvite, og et bånd med en lysstripe av LED belysning snor seg langs sideveggene over butikkene. På torget har søylene fått en brystning i treverk med striper av bøk, bjørk, eik og ask. På toppen av brystningen er det nedfelt små lyskilder som lyser oppover søylen.

I forbindelse med ”møblering” av hovedtorget har vi designet flyttbare benker som kan settes sammen i moduler. Benkene er utformet og tilpasset alle  aldersgrupper, både barn, ungdommer, voksne og eldre. Benkene må tåle hard bruk, være lett å flytte for driftspersonale, men samtidig være stabile i forhold til kunder / publikum. På sitteflater og sider er det brukt fire ulike tresorter i staver, bjørk, bøk, lønn og eik, som er oljet. Ryggelementene er malt og lakket i to ulike farger på hver benk. Fargepaletten som skal benyttes i kjøpesenteret består av 7 ulike farger, og ryggelementene er malt i ulike kombinasjoner av disse fargene.


v Annonse

BANNERANNOSER → Annonser her